Oswoić lęk

W ten trudny czas chcę Wam przekazać kilka prostych zaleceń, wspierających oswajanie lęku i pozostałych trudnych emocji. Pamiętajmy, nasze reakcje są naturalne i nie jest korzystne tłumienie ich, czy zaprzeczanie, że ich nie ma. Stłumione i unieważnione wrócą ze zdwojoną siłą poza naszą kontrolą albo zamanifestują się w naszym otoczeniu poprzez zachowania innych ludzi lub objawami psychosomatycznymi i chorobami. Wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni na subtelnym, podświadomym poziomie.

A zatem, w dbałości o siebie i innych ludzi:

KILKA PODSTAWOWYCH ZASAD CODZIENNEJ HIGIENY EMOCJONALNEJ: 

 dzień zacznij od wypisania wszystkiego, za co możesz być dzisiaj wdzięczny, zrób to starannie, w taki sposób, jakby od tego zależało Twoje życie

 wyłącz telefon, tv, laptopa na kilka godzin, codziennie

 co najmniej kilkanaście minut dziennie poświęć na medytację, jogę lub inny sposób, w którym możesz się skupić wyłącznie na czuciu siebie, bez narracji, komentarzy i ocen,

 szukaj sposobu bazując na tym, co Tobie pomaga wyłączyć się ze zgiełku mediów i myśli, nie wszystkie sposoby są dobre dla wszystkich, zaufaj sobie

 zadbaj o wewnętrzną życzliwość wobec wszystkich swoich emocji, bądź wyrozumiały dla siebie,

 pamiętaj, masz prawo do wszystkich swoich uczuć, niczemu nie zaprzeczaj, postaraj się je wyrażać z wyrozumiałością dla siebie i innych (pisząc o tych najtrudniejszych, rozmawiając o nich z osobami, które Cię zrozumieją), wyrażaj je, nie odkładaj na później, nie zaprzeczaj, nie racjonalizuj tego, co przez Ciebie przepływa, stłumione wrócą w postaci natrętnych myśli, konfliktów i objawów somatycznych

 czytaj książki

 skorzystaj z sytuacji, że jesteś w domu i zajmij się tym, na co nie miałeś wcześniej czasu

 poszukaj takiego zajęcia ( poza internetem), które sprawi Ci przyjemność i satysfakcję,

szukaj sposobu bazując na tym, co Tobie pomaga wyłączyć się ze zgiełku mediów i myśli, nie wszystkie sposoby są dobre dla wszystkich, zaufaj sobie

 czytaj książki 😊,

 skorzystaj z tego czasu i spędź miły czas z bliskimi, zadbaj o to, żeby skupić się na tym, co dobre i wartościowe, nie szczędź słów i gestów życzliwości, sympatii, miłości 😊,

 doceń to, co proste, TU i TERAZ

 bądź wsparciem i sięgaj po nie, nie musisz być sam/a.


Jolanta Toporowicz


Wpis do pobrania:

Oswoić lęk_17.03.2020.pdf

Opublikowano w: tagi
  • kryzys
  • lęk
  • rozwój osobisty

O autorze

Jolanta Toporowicz

Jolanta Toporowicz, psychoterapeutka z prawie 30 letnim doświadczeniem zawodowym.
Twórczyni Mapy poziomów świadomości ego MapaJa oraz Rocznego Kursu "Zaufać sobie". Autorka książek: "(Nie)zwyczajne ja" i "MapaJa Jakość życia w świetle poziomów świadomości ego. Prowadzi kursy, treningi, indywidualne konsultacje i mentoring.


Zobacz również

Inne artykuły powiązane z tym który czytasz

12 lipiec, 2021

Zmiana

Pomimo pięknego lata wisi nad nami widmo zagrożenia. Media nie zaprzestają informowania o nim, jak i o jedynie słusznym rozwiązaniu. W prosty i przewidywalny sposób rodzi się konflikt między ludźmi, którzy różnią się sposobem rozumienia tego, co się dziej…

Czytaj dalej

31 maj, 2021

Zagadka powtarzających się scenariuszy.

Zagadka powtarzających się scenariuszy. Nowa rzeczywistość, od kilkunastu miesięcy stawiająca nas przed faktem nieuchronnych zmian staje się coraz bardziej wymagająca. Zmienia się nasz sposób myślenia, styl życia, edukacji, pracy i ochrony zdrowia. Chaos …

Czytaj dalej