Rozmowa: monolog, dialog czy zrozumienie?

W codziennym życiu, każdego dnia komunikujemy się z ludźmi, często zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego co i jak robimy.

Wyobraźmy sobie dwie osoby prowadzące rozmowę polegająca na opowiadaniu różnych zdarzeń, na przemian opowiada jedna, potem druga, jakby dwie opowieści wypowiedziane w tym samym miejscu i czasie, trwa wymiana, podejmowanie podobnych lub różnych wątków. Nie ma pytań, zaciekawienia, nie ma nawet pytania, czy na pewno spotkana osoba chce wysłuchać tej historii czy opinii, jest spotkanie dwóch monologów….mniej lub bardziej spójnych, energetyzujących albo nużących…

Czasem zdarza się rozmowa, która staje się dialogiem, są w niej zadane pytania i usłyszane odpowiedzi, chęć zrozumienia i ciekawość drugiego człowieka, jego historii, opinii, szukanie inspiracji dla swoich poglądów i przekonań, sposobu patrzenia na życie. Jest wymiana, odniesienie się do usłyszanych treści, potrzeba doprecyzowania, zadziwienie innością, przyjemność płynąca z podobieństw i odkrywania różnic, chęć poznania, uczenia się innych punktów odniesienia; przyjemność w odkrywaniu różnorodności albo przykrość w ich doświadczaniu i przyjmowaniu…

Jest też rodzaj rozmowy, który otwartością i obecnością nadaje wypowiadanym i słyszanym słowom jakość porozumienia i współbrzmienia, wspólnego wzrastania, odkrywa nową, nieznana przestrzeń, tworzy niedostępną dotąd jakość słyszenia i rozumienia; jest słuchaniem, słyszeniem i mówieniem, wymianą różnych, przepływających przez siebie treści, z których powstaje wartość porozumienia poza intelektualnym rozumieniem, poczucie jedności i różnorodności zarazem.

Owocuje harmonią i ciszą, z której wyłania się wszystko co wspólne i różne; i pełna tego faktu akceptacja.

Opublikowano w: tagi

O autorze

Jolanta Toporowicz

Jestem certyfikowaną psychoterapeutką EAP z ponad 25-letnim letnim doświadczeniem, założycielką i właścicielką Instytutu Rozwoju Osobistego Euphonia.

Korzystając ze swojej wiedzy, doświadczeń i obserwacji, opracowałam autorską mapę poziomów świadomości ego, którą z powodzeniem stosuję w swojej praktyce zawodowej. Jestem również autorką książki „(Nie)zwyczajne ja”.

Zobacz również

Inne artykuły powiązane z tym który czytasz

17 listopad, 2020

Praca z emocjami w czasach kryzysu

Emocje i uczucia, to jeden z najbardziej unieważnionych i traktowanych powierzchownie tematów dotyczących jakości życia. Być może z powodu trendów naszej kultury, być może z powodu faktu, że dostęp do całego spektrum przeżywania człowieka w znaczny sposób…

Czytaj dalej